În căutarea țestoaselor cu gâtul lung

Cu barca pe râul Dalyan

Din ciclul pe patru roți prin Turcia asiatică: Bursa, Izmir, Marmaris, Didim

Râul Dalyan, delta formată de acesta și orășelul cu același nume situat pe coasta sud-vestică a Turciei, pe partea Mediteranei, au devenit faimoase în 1987. Atunci ecologiştii s-au opus construirii unor hoteluri în preajma plajei Iztuzu, care formează o barieră naturală între râu și mare, recunoscută ca fiind habitatul broaștelor țestoase din familia Carreta, Caretta. Locul de o frumusețe aparte cu delta verde, faimoasa plajă a țestoaselor, mormintele cariene săpate în stâncă și băile de nămol pentru înfrumusețare și sănătate, reprezintă o atracție pentru o excursie în zona sau chiar o destinație de vacanță pentru cei care iubesc natura și vor să o exploreze, nu doar să stea la soare.

Fiind în Marmaris nici noi nu am ratat ocazia de a pleca în căutarea broaștelor țestoase, și a vestigiilor Lyciene pline de  istorie și legende.
Priveliștea pe mare e fantastică. Stâncile sălbatice, marea albastră cu reflexe de azur și turcoaz, valurile unduitoare, păsările ce te însoțesc în călătorie, totul te descarcă de stresul cotidian învăluindu-te în frumusețea și măreția naturii. Vasul Orca pe care l-am ales pentru croaziera noastră, a ancorat lângă o insulă micuță Delikli Ada la câteva sute de metri de locul în care râul Dalyan se îngemănează cu marea. De acolo începe călătoria pe râu în bărci mai mici care să ne permită să intrăm în labirintul întortocheat al deltei. Întâi însă ne-am oprim pe superba plaja Iztuzu,  să căutam ţestoase, sa facem baie în mare, sau o plimbare pe partea dinspre râu. Din păcate nu am întâlnit nici picior de țestoasă. Ele vin aici doar noaptea, ziua poți vedea doar banda care marchează zona interzisă unde își fac cuiburile în perioada mai – octombrie. Chiar mi-a părut rău că nu am avut suficient timp să explorăm această plajă cu nisip fin și valuri înspumate.

Părăsim plaja, ne urcăm în bărci și navigăm pe canalele pline de stuf ale deltei, amintindu-ne cumva de călătoria plină de obstacole a lui Charlie și Rose, pe râul african Ulanga din renumitul film The African Queen filmat aici.  Pe măsură ce ne apropiem de destinația noastră, sâncile capătă forme, dezvăluindu-ne adevărate temple săpate în piatră cu coloane ionice a căror capiteluri susțin frontoane triunghiulare. Acestea nu sunt altceva decât morminte cariene din vremurile anticului oraș Kaunos. Se pare că locuitorii de atunci erau încredințați că sufletul lor este luat de sirene înaripate și dus în lumea de dincolo, de aceea își plasau mormintele în afara orașului de-alungul coastei pe promontorii stâncoase. Legenda spune că orașul a fost întemeiat de Caunos nepotul zeului Apollo care căuta să se stabilească cât mai departe de sora lui geamăn Byblis, dezgustat fiind de dragostea ei nefirească pentru frate. Nebună de durere, Byblis , aflând că a fost părăsită de fratele său,   pleacă în căutarea lui rătăcind prin Grecia și Asia Mică și chiar încearcă să se sinucidă. În final răpusă de disperare și de lunga călătorie moare și se transforma într-un izvor datorită lacrimilor vărsate. Eu cred că toate legendele astea au un sâmbure de adevăr. Cert este că atât povestea cât și vibrația naturii m-au făcut să doresc să aflu mai multe despre istoria locului.

Trecem de Dalyan și ne îndreptăm către  Mud Baths ultima oprire din itinerariului nostru. Aici ne relaxam mânjindu-ne cu nămol, dar acesta nu e negru așa cum îl ştim noi de la Amara sau Techirghiol ci argilos . Ați văzut cum se bălăcesc la țara porcii în noroi ???,…….cam așa eram și noi în bazinul cu nămol alunecos și lipicios. Proprietăți terapeutice prea mari nu are dar se spune că e foarte bun pentru curăţarea pielii. Însăși Cleopatra frecventa aceste locuri pentru a scăpa de riduri, iar nămolul pentru baia ei era parfumat cu apă de roze, rozmarin și alte ierburi. După ce ne-am spălat bine de nămol însoțitorii noștri turci ne-au asigurat că efectul se vede și toţi arătăm mai tineri cu 10 ani (sic!).

La întoarcere am urmat acelaşi curs însă mult mai obosiți fiind după o zi plină de soare, bălăceala și plimbări pe plajă. Eu m-am tolănit pe punte, iar consortul a mâncat crabi. Chiar dacă mișcare perturbatoare a valurilor se resimțea puternic, -nu mai știu daca era ruliu sau tangaj, cred că amândouă-, căci marea spre seara e mult mai agitată, m-am lăsat în voia lor digerând experiența avută în acest colț de paradis pământesc. Excursia în sine este foarte frumoasă dar cumva e deranjant spiritul ăsta comercial al turcilor. La început îți promit marea cu sare all inclusive și apoi descoperi pe parcurs că mai trebuie să scoți câţiva euro din buzunar pentru câte o răcoritoare, înghețată, vreo băutură mai buna sau tip box la orice pas. Oricum nu îi poți refuza; au ei un fel aşa de a se purta cu turiştii, care te amuză și nu te poți supara, pentru că Turcia, dincolo de coloratura ei e o țară minunată cu oameni frumoşi și binevoitori.

Vasul OrcaOrcaÎn larg mare e calmă și azuriecalmGrota de fosfor din peninsuala Adaköy grota albastraMica insuliță Delikli AdainsulaPlaja broaștelor țestoasetortle beach Cuiburi de țestoase și linia de demarcație t nestPunct de supraveghere pe İztuzu Beacht beachLocul unde mare se îngemănează cu râulbeach and riverPe ponton20160517_125235Delta Dalyansmall boatsCarian Tombscarian.tombItinerariuharta

Stați pe aproape că o să mai desenez și o să vă povestesc despre Bursa, Izmir, un oraș care mi-a plăcut mult și Didim cu impresionantul templu al mitologicului zeu soare. Până atunci citiți și impresiile mele despre Marmaris.