Călătorie în centrul pământului

Unde fugim în weekend

Nu e vorba despre Jules Verne și nici despre vreun film american e vorba despre două peșteri de poveste de la noi din țară. România ascunde în măruntaile sale  multe peșteri și  fiecare are ceva interesant de dezvăluit, așa că aflându-mă într-un weekend în Vâlcea nu am ratat cele doua peșteri renumite din zonă. După Frîncești , trovanți  și culele oltenești iată că și cea de a doua zi din experiența noastră vîlceană se anunță a fi foarte activă . De dimineața ne-am scoborât  în măruntaiele pamântului sub versantul Parângului, unde râul Galbenul și-a croit  drum în calcarul mezozoic  dând naștere frumoasei Peșteri a  Muierilor. Dantelată și tăcută, peștera a fost adăpost pentru femei , copii și batrâni în vremi de răstriște. Astăzi e una dintre peșterile cele mai stăbătute de turiști având cea mai lungă galerie vizitabilă din România. O legendă locală spune că într-una din galerii trăia o zână care ajuta fetele bătrâne  să se căsătorească, iar femeile sterpe să rămână gravide. Ba chiar și un zeu al fertilității avea altar lângă o stalagmită dezvoltată pe orizontală sub forma unui falus. Sacerdoții, primeau ofrande de la femeile venite aici să se roage zeului pentru prunci,  și în schimb ei le dădeau licori halucinogene.  Sigur acum nu știm cine făcea “minunile” zeul sau sacerdoții, cert este că datorită acestor legende, Peştera Muierilor a rămas şi astăzi cunoscută ca fiind un loc vindecător, magic și plin de frumos. Și așa sunt și împrejurimile. Dupa ce ieși din adîncul pământului la lumină , uimit de  formele atât de diverse ale stalagmitelor şi stalactitelor, unele ce poartă chiar nume date de ochiul si imaginația oamenilor,  natura te întîmpina serenă, cu foșnet de frunze, șoapte subțiri de păsărele și aer curat. Ne-am intors  pe jos,  pe valea râului Galbenul la Vila Nico să luam mașina și să purcedem mai departe.

Mai puțin spectaculoasă dar mult mai misterioasă este Peștera Polovragi.  Modelată de apele Oltețului,  peștera Polovragi spun oamenii, ascunde aurul dacic păzit însă de un blestem crunt. Oricine încearcă să descopere comoara dacică nu mai reușește să  găsească drumul înapoi, rătăcind fără scăpare  în cotoloanele  întortocheate și lungi ale peșterii.  Se pare că nici speologii nu i-au găsit încă capătul, iar din povești aflăm  că ieșirea ar fi tocmai în Transilvania, la Sarmisegetuza drumul fiind cunoscut  și folosit pe vremuri de însuși marele lider spiritual al geto- dacilor, Zamolxis. Tot aici, vracii prelucrau o plantă rară, numită povragă, polvragă, sau polovragă, întrebuințată în popor ca remediu împotriva bolilor. Intrarea in Pestera Polovragi se afla in imediata apropiere a drumului forestier, ce urca în cheile Oltețului. Minunate și salbatice cheile te invită la o plimbare să descoperi flora și funa cu tente mediteraneene .

Unde am mâncat și unde ne-am cazat 

Pe drum ne-am oprit să mîncăm la  Pensiune Restaurant Piscină “Doi Cocoși” Horezu. Am citit eu pe net ca e apreciată. Casa  mică albă, parcare cu pietriș, pustietatea și liniștea din jur m-au dus  cu gandul la un motel  american din anii 50 rătăcit undeva pe Route 66. Mâncarea a fost nici prea prea nici foarte foarte dar nici noi nu am comandat ceva prea prea sau foarte foarte, așa că ce pretenții poți sa ai de la o ciulama de pui și o banala ceafă la gratar …. Am ales să dormim la Vila Nico pe care v- o recomand mai ales dacă intenționați să vizitați Peștera Muierilor a doua zi de dimineață așa cum am facut noi  și apoi Polovragi, mănăstirea Polovragi și alte locuri din zonă.

Ce ruta am urmat:

hartaatractii.png

Leave a Reply

