Spiritualitate, frumusețe și atracții vîlcene

Mănăstirea dintr-un lemn de la Frâncești

Vremea începea să se încălzească ușor, așa că într-o dimineață de primăvară, chiar dacă puțin mohorâtă, sub norii răzleți de ploaie am plecat la drum să descoperim icoana făcătoare de minuni a Maicii Domnului de la Mănăstirea dintr-un lemn.

Se spune că icoana a fost găsită în inima unui stejar de către un călugăr,- așa cum inserează în însemnările sale diaconul arab creștin Paul de Alep, călător pe meleagurile Țărilor Române -, sau poate de către ciobanul Radu pe timpul lui Alexandru Vodă, -așa cum atestă o mărturie scrisa a  Mitropolitul Ungrovlahiei, Neofit Crețanul. Oricare ar fi legenda, așezarea monahală de la Frâncești merită vizitată, nu numai pentru încărcătura spirituală, dar și pentru frumuseţea locului, și bunul gust pus  în slujba reamenajării  peisagistice de către maica stareță monahia Emanuela .

Întâi am admirat drumul de la intrare care era străjuit de sălcii pletoase,  curtea lavrei plină de flori, aleile pietruite cu grijă , coloanele ionice și fântâna arteziană. Apoi când am intrat în biserica de piatră ctitorita de Preda Brâncoveanu, bunicul lui Constantin domnul nostru martir, -deși și aici părerile sunt împărţite caci unele documente îl atestă pe Matei Basarab  ca fondator-, am simțit  imediat atracţia și frumuseţea impunătoare a Icoanei Maicii Domnului. Este strălucitoare la propriu și la figurat!. Pe mine m-a impresionat profund și m-a dus cu gândul la Madona Neagră de la Montserrat, chiar nu aș şti să spun de ce, pentru că cele doua se deosebesc ca formă și doctrină. Eu totuși am avut așa un  sentiment puternic că am mai văzut-o undeva … în alt loc?… sau în alt timp?….. Oricum specialiştii spun că în lume se mai păstrează doar trei exemplare asemenea celei de la Dintr-un Lemn.

Poate tocmai pentru că este atât de prețioasă, gurile rele mai cârcotesc pe ici pe colo, că icoana restaurată și păstrată acum în condiții deosebite de temperatură și umiditate într-o vitrină concepută special pentru ea prin grija Ministerului Culturii, nu ar fi cea originală.

Rămâne de văzut daca e cazul să dăm crezare unor intrigi atât de neortodoxe pentru că și eu ca orice credincios m-am rugat la icoana și cu siguranță vă voi tine la curent daca dorințele mele se vor împlini sau nu.

Povești emoționante despre minunile icoanei făcătoare de minuni mi-a depănat și Măicuța Andreea pe care am întâlnit-o la intrarea în biserică. Cu ochi strălucitori, cu zâmbetul pe chip și cu sufletul deschis și curat,  măicuța mi-a vorbit despre minunăția acestui loc binecuvântat de Dumnezeu. Mi-a spus cât de schimbată, de lucitoare si de frumoasă este icoana restaurată și ca odată cu desferecarea ei din haina de argint s-a  descoperit că e pictată pe ambele fețe. Pe spate fiind pictată scena Judecații de apoi. Doua ipostaze: deplinătatea iubirii și mântuirea.

01

Am urcat apoi  câteva trepte străjuite de doi  stejarii seculari și am ajuns la bisericuța mica de lemn construita chiar pe locul stejarului purtator de icoană. Făcută din bârne groase îmbinate fara nici un cui, în coadă de rândunică, m-am mirat să vad mai ales cât de mică este ușa care se spune că a fost construită special aşa ca icoana înaltă de 1,50 m și lata de 1,10 m  să nu poată fi scoasă din bisericuță. Se spune că la noi în țară mai sunt încă 22 de icoane făcătoare de minuni. Poate odată am să plec și în căutarea lor.

La plecare am admirat încă o data întreg ansamblu monahal,  Casa Domnească cu foişor pe stâlpi de piatră în stil brâncovenesc şi pictură de tradiţie bizantină, clopotniţa din zid construită în stil brâncovenesc în albastru ceruleum  și magnifica icoana a Macii Domnului. A și să nu uit să vă spun că întreg acest ansamblu a fost restaurat  înainte de 1940,  de către Ministerul Aerului și Marinei, de aceea a devenit în mod simbolic altar de închinare pentru aviatori și marinari.

Totul a fost minunat mânăstirea, drumul și chiar dacă nu a fost o zi însorită ne-am bucurat de alinarea blândă și caldă a unor stropi de ploaie tăcuţi, parcă  vrăjiţi și ei  de evlavioșenia locului.

One thought on “Spiritualitate, frumusețe și atracții vîlcene

Leave a Reply

