Pe urmele genovezilor la Yeni Sale

Enisala singurătatea unei cetăți

“În orice ţară ar fi fost să ajung, de orice forme ale vieţii aş fi fost înconjurat, gândul – iar apoi întreaga mea fiinţă – s-a întors de fiecare dată în Dobrogea, la praful şi mărăcinii ei, la vântul ei de stepă, la chipul ei teluric şi generos. Oriunde m-aş fi aflat, dorul de ea mă ajungea în cele din urmă. Dobrogea! Dobrogea! Pe fata aceasta ciudată, fiică de rege get şi de dansatoare tătăroaică, eu am iubit-o de pe vremea când umbla cu picioarele goale în ţărână” Geo Bogza

Ruinele cetăţii medievale  Enisala, denumită și Heracleea  se înalță tăcute și singuratice străjuind maiestoase canalele și  întinderile lacurilor de la gurile Dunării: Razim și Babadag. Ca un adevărat cuib de vulturi cocoţat pe un promontoriu  calcaros, cetatea străjuieşte astăzi Dobrogea aşa cum  străjuia și în vechime intersecţia unor importante drumuri de apă și de uscat.

Pe aici ajungeau cândva taridele* genovezilor și caiucele* turceşti și se perindau târgoveţi, osmanlîi și oștenii lui Mircea.

Peisajul de jur împrejur pare desprins din vis, iar vântul te învăluie cu răsuflarea-i caldă . Chiar și în mijloc de octombrie valurile împietrite ale dealurilor  pe care pasc cât îi ziulica de lungă  turme de oi erau încă vezi. Doar pietrele albe ca bulgări de zăpadă străpungeau răzleţ peisajul unui miez de toamnă blând. Iar acolo unde pietrele se aglomerează captă forme și spun povești uitate cu zâne și zmei. La Grota zmeului sau Gura zmeului cum o numesc localnicii auzi parcă vocea pietrelor care povestesc întâmplări uitate cu făpturi  mitice. Eu  m-am  mulţumit să admir grota de la distanță, nu m-am avântat prea departe pe stâncile alunecoase și colțuroase pentru ca nu aveam o panglică roșie care să mă apere de zmeu (așa spun sătenii că-i bine  să ai cu tine ) .

Am părăsit cu părere de rău Yeni Sale cu promisiunea să mă întorc în aceste  locuri și să arunc o privire cu altă ocazie și în satul de pescari cu acelaşi nume de la poalele cetăţii.

*  Taride: corăbii de de lungime redusă care le permiteau genovezilor să acosteze în locuri în care adîncimea apei era redusa.

*Caiuce :galeră turcească fără catarg

Leave a Reply

